Helelektrisk sedan i full storlek från Tesla – Teslas Model S Sedan

Tesla Model S sedan en helelektrisk sedan i full storlek. Den kan erbjuda både rymliga sittplatser och lastutrymme i bagageutrymmet och under huven. Medan standardmodellen har fem platser, finns den som tillval med en bakåtvänd hoppstol som passar för två barn. Eftersom Tesla Sedan inte är begränsad av bensintankar, katalysatorer och vilken som helst (ICE) förbränningsmotor.

Detta tar den totala antalet sittplatser till sju, vilket gör den här bilen bekväm även för de största familjerna. Tesla Sedan debuterade på den nordamerikanska bilmässan 2011, och prototypens löften om 0-60 på 5,6 sekunder och en topphastighet på 120 mph krossade stereotyper om elfordon.

Model S är fortfarande i teststadiet, över 10 miljoner miles av verklig körfeedback från förare som äger Tesla Roaster har gått till skapandet av Model S. Dessa verkar ha kommit till bra användning, med Model S har nu tre batterialternativ; en effekt på 300 kW eller 400 hk; och en laddningsmodell som är kompatibel med 110 volts standarduttag, 220 volts uttag och snabbladdningsstationer.

De tre batterialternativen för Tesla Model S sedan ger bilen en räckvidd på 160-, 230- eller 300 mil. Sedanen levereras som standard med 160 mils räckviddsbatteri, med 230 mils räckvidd och 300 mils räckvidd alternativ som uppgraderingar som kostar ytterligare $10.000 respektive $20.000.

Model S:s baspris är noterat till 49 900 USD efter den federala skattelättnaden.

Tesla Motors har uppgett att deras mål är att Model S ska uppnå NTHSBs femstjärniga säkerhetsbetyg för krockar framtill 2012. De har också konstruerat bilen så att batteripaketet faktiskt fungerar som en del av fordonsstrukturen.

Batteriet är placerat under golvet på den eleganta sedanen, vilket gör att bilen kan hanteras utan ansträngning. Model S kommer med en ”Power Electronics Module” ansluten direkt till batteriet från motorn och växellådan, vilket förbättrar svarstider och effektivitet genom att minimera avståndet som elektriska impulser måste färdas för att driva bilen.

Som en nick till deras härkomst i Silicone Valley har Tesla Motors strävat efter att behålla Roadsterns sportbilskänsla i Model S. För detta ändamål har Model S designats med bakhjulsdrift och drivlina bakåt. .

Till skillnad från Tesla Roadster, som Tesla model 3 tillbehör byggdes på Lotus Elise-ramen, designades Model S helt internt. Detta, i kombination med kunskapen som samlats in från de 10 miljoner verkliga körmilen från Roadster, betyder att Model S verkligen är en unik sedan. Bland de funktioner som optimerades när Model S konstruerades var ett batteri som förutom att utgöra en del av bilens struktur, är placerat baktill på bilen, tillsammans med motorn och kraftelektroniken, som är placerad mellan den bakre delen av bilen. hjul för att öka respons och hantering. Bilen har dock bara en enväxlad växellåda.

Laddningstider för standardbatteriet med en räckvidd på 160 mil tar bara 45 minuter vid en snabbladdningsstation. Ett 220 volts uttag, t.ex. de som stora apparater ansluter till, kan ladda Model S över natten. Den är kompatibel med de 110 volts uttag som är standard i hemmen, men eftersom dessa bär färre ampere förväntar sig laddningstiderna att bli betydligt längre. Model S kan också laddas via en dedikerad solpanelsladdningsenhet som matas till vägguttaget.

Tesla säger sig ha avancerat bortom ”minneseffekten” som har plågat andra elektriska batterier. Bilen använder litiumjonceller, som inte uppvisar minneseffekt, och kommer inte att förlora någon betydande laddning om den parkeras och inte körs under en längre tid. Det rekommenderas dock att batteriet sätts i när det inte används för att bevara batteriets livslängd. Aktuella uppskattningar visar att efter sju år eller 100 000 mil bör batteriet behålla 70 % av sin standardeffekt.

Som med alla elbilar är det viktigt att notera att användning av tillbehör som luftkonditionering och körförhållanden och hastighet alla påverkar bilens räckvidd. Räkna med att klimatkontrollen tar fem till tio procent utanför bilens räckvidd, medan de flesta andra tillbehör inte kommer att påverka räckvidden särskilt mycket. Körförhållanden, hastighet och väder kan också avsevärt påverka batteriets räckvidd och bör planeras i enlighet med detta.

Model S är också designad för att fungera bra under extrema driftsförhållanden. Smetpaketen är utrustade med återcirkulerande propylenglykol som fungerar för att kyla eller värma batteriet vid behov, vilket innebär att bilen fortfarande kommer att fungera under de brännande somrarna i Tucson eller de bittra vintrarna i Maine.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *